Selamatkan Blog

Klik gambar untuk besarkan
Sekarang ni mesti ramai yang suka blogging. Betul tak cakap nenek ni? Hati-hati! Walaupun sekuriti Google tergolong dalam golongan payung besar, tak semestinya payung tu tak boleh ditembusi. Kali ni nenek nak bagi tips cmne nak tingkatkan sekuriti akaun cucu.

1. Password yang mantop!
Password yang mantop merangkumi aspek-aspek berikut:
  - Tiada kaitan dengan hidup. Password yang ada kaitan dengan hidup cucu akan menyebabkan akaun cucu mudah untuk dibolos.
  - Password yang panjang. Kalau boleh buat password yang panjang lebar sampai orang pun semput nak baca password cucu. Nenek cadangkan panjang password cucu tu biarlah melebihi 10 characters.
  - Gabungan huruf besar dan huruf kecil. Cantikkan password cucu dengan gabungan huruf besar dan huruf kecil!
  - Gabungan huruf, simbol dan nombor. Cara begini dapat menyusahkan hidup orang yang ada niat nak pecah masuk akaun cucu.
Contoh password yang mantop: n3n3kNI$iBU74it. Tapi cmne nak hafal password yang panjang-panjang ni? Guna jela Notepad ke, handphone ke, paling teruk pun salin lah kat kertas.

2. 2-Step Verification
Cara ni dapat mengelakkan akaun cucu dilogin di komputer yang tidak dikenali. Tonton video ni untuk cara melakukan 2-Step Verification.




3. Menggunakan https
Untuk penggunaan internet yang lebih baik, gunakanlah https. Selepas login akaun gmail cucu, pergi ke Mail Settings. Klik pada tab General kemudian klik Always use https pada pilihan Browser connection.

4. Menggunakan password recovery
Sekiranya akaun cucu dibolos orang dan orang tu menukar password, cucu boleh recover balik akaun cucu. Maknanya password cucu akan kembali kepada asal sebelum ditukar oleh orang tersebut. Selepas login akaun gmail cucu, pergi ke Mail Settings. Klik pada tab Accounts and Import kemudian klik Change password recovery options pada pilihan Change account settings.

5. Memeriksa account activity
Kadang-kadang orang yang membolos akaun cucu akan memasuki akaun secara senyap. Berkemungkinan orang tersebut hanya membaca emel ataupun mendelete post cucu di blog. Jadi kalau ada rekod login daripada IP Address yang tidak dikenali, cepat-cepatlah ambil langkah keselamatan dengan menukar password dan mengikut langkah-langkah yang telah nenek bagi.

Takkan nak jadi macam blog ni kot? Tingkatkan sekuriti cucu ye!

Klik gambar untuk besarkan

4 Responses to Selamatkan Blog

  1. hehe..nenek jaga2..nina na hack nenek nyer blog nie..hehe..tunggu ea..jgn nanti nenek lak semput2..hehe..nina gurau je la nenek..xkan taleh cucu b'gurau ngn nenek..hehe :P :D:D:D:D:D

  2. nenek says:

    oo,jgn arr hck blog nnek .. nnek neyh noob je .. jgn buli nnek .. tao3! ^^

  3. Terbaik cadangan nenek..

    Nanti naim tingkatkan secure blog Naim..

    ^_^

  4. nenek says:

    oo,bgos arr tu cucu .. tingkatkn sekuriti anda! ^^

Leave a Reply